Търсене

понеделник, 7 април 2008 г.

Какви данъци плаща независимият предприемач

Всеки в Холандия плаща данъци. При така наречените предприемачи, обаче правилата са различни от тези при хората на трудов договор. При трудово-правни взаимоотношения работодателят е задължен да удържа всички данъци и осигуровки, дължими от служителя, докато предприемачът сам трябва да организира администрирането на дейността си, да изчислява и плаща данъците си.

Два вида данъци.
При започване на самостоятелна дейност независимият предприемач трябва да вземе под внимание два вида данъци:

Данък върху оборота
Познат в Холандия като BTW или omzet belasting (в България – ДДС, в Англия VAT). Върху стойността на всички стоки и услуги, които предприемачът предлага се начислява данък. Основният процент е 19%. Има някои изключения, при които данъкът е 0% или 6%. BTW се начислява с издаването на всяка фактура.

Данък върху дохода или познат като INKOMSTEN BELASTING
Вторият вид данък може би е по-добре познат, понеже се плаща и хората на трудов договор, с тази разлика, че за независимият предприемач има други правила. И докато при трудов договор Данъкът върху дохода пряко зависи от договорената работна заплата при независимият предприемач има известна свобода (както и риск). В този случай съветите на един добър счетоводител и прецино водене на фирмената администрация могат значително да намалят облагаемият доход.
Inkomsten belasting се плаща в края на годината и се начислява върху крайната печалба.

2 коментара:

G&A каза...

Това означава ли ,че трябва да предупреждаваме работодателя,че при издаването на фактурата върху договорената сума ще се начисли т.нар.omzet belasting .Имам предвид ,че ако не го направим може да се "набутаме",т.е.ако договорим сума за услугата 100Е,с мисълта ,че при издаване на фактурата ще начислим omzet belasting ,който е в размер на 19%,тоест за услугата би трябвало да получим 119Е...Но при договаряне на услугата ,работодателя може да си помисли ,че в тези 100Е е вкл.omzet belasting .Изхождам от презумцията ,че в България тези неща предварително се договарят,в зависимост от това дали фирмите-контрагенти са регистрирани или не по ДДС.Дали и в Холандия е така,трябва ли предварителна уговорка ,че ще се издава фактура с omzet belasting .Благодаря.Малко дълго стана ,надявам се да е разбираемо това което искам да попитам...

BulInfo Consult каза...

Здравейте,
въпросът е много ясен.
Нашият съвет е, когато договаряте цена да уточните, че цената е без включено ДДС (ако случаят е такъв). В противен случай рискувате фактурата ви да не бъде платена, поради недоразбиране между страните. По принцип, ако не споменете, че в цената ви не е включен горепосоченият данък по подразбиране се приема, че това е крайна цена, т.е. с включено ДДС.
За да няма недоразумения, просто уговаряйте предварително дали цената на услугата/стоката ви е с или без включен BTW. При възможност сключвайте официален договор, подписан от двете страни.