Търсене

събота, 16 февруари 2008 г.

Трябва ли ми документ за пребиваване в Холандия?

Информацията, която е поместена тук е извлечена от сайта на IND, Belasting, CWI и други официални институции на страната.

За български граждани, желаещи да пребивават в Холандия не се изисква виза или документ за пребиваване, ако престоят е на основание на сключено споразумение между страните в ЕС. Това са следните случаи:

  • престой с цел работа;
  • престой с цел обучение;
  • икономически неактивен;
  • член на семейство на гражданин на ЕС.

За да бъде легален престоят ви в Холандия е необходимо да притежавате паспорт или друг документ за самоличност, достатъчно средства за съществуване, здравна застраховка.

6 коментара:

Анонимен каза...

Днес създателите на сайта решиха да проверят важността на притежаването на фирма и холандска лична карта с разрешение за пребиваване, кандидатствайки за работа в най-големите международни и холандски агенции в утрехт. Вдигам телефона и почти веднага си уреждан среща в Undutchables. Явяваме се на срещата точни и засмяна англичанка ни кани да седнем в конферентната зала. Взима със себе си паспортите и холандските ни карти за да ди снима и провери, а друг неин колега преглежда дипломите ни за висше образование и провежда поотделно интервю с всеки от нас. За мен се задължават да търсят работа в областта на маркетинга, а за приятелката ми в областта на финансиите, счетоводство и банки. Чудесно! Това не е всичко – получаваме собствен номер и можем сами да кандидатстваме онлайн за различни позиции в сайта им. В същото време и те ни търсят работа. За да получим това внимание представихме следните документи: холандска лична карта с право на пребиваване, SO-Fi номер, паспорт, CV и дипломи за университетско образование, преведени и легализирани. Следващата стъпка правим в Randstaad. Тук единственото условие да започнем работа е да говорим холандски. Ееех, но все пак обещават веднага да ни уведомят, ако излезе нещо с английски.В Аdeсo, съзнателно не показваме дипломите си за висши образования и търсим каква да е работа в складове, фабрики и др. Чудо и тук - в понеделник учтив служител със сериозен вид ми предлага да започна на половин работен ден, а приятелката ми може да подкара смяна от вдруги ден. Последни за деня са агентите от офиса на UBN на Biltstraat 22. Сядаме при млада и симпатична госпожица, която веднага ни предлага ежеседмично по два дни работа в опаковъчната на фабрика за сладки. Чудесно, тъкмо работа за нас. Единствената и забележка - иска ни попълнена от данъчното, VAR - форма, с която да докажем, че имаме трима клиенти за тази година. Нищо сложно. В следващия ни постинг ще обясним какво представлява и откъде се издава въпросната форма. Това е засега, отникъде не получихме отрицателен отговор. Това само потвърждава важността от притежаването на холандската идентификационна карта: VERBLIJFSDOCUMENT и открита фирма.

Анонимен каза...

Е, не всичко е в розово. Днес открихме една много "компетентна" служителка с много, ама много “холандско” име в клон на UBN в Утрехт, дето с всички документи: фирма, лична карта, софи номер и т.н. взе да ни разправя, че за българи било още неясно и много трудно. Ха, ха... Само дето не ни пита дали сме от европейските страни. Аз разбира се и обясних, че дали знае или не, дали мисли или не, право на работа си имам и всяко противоречие срещу мен е проява на некомпетентност или дискриминация, но тя реши,че трябва да пита някой от по-висшестоящите нива в йерархията и ни се обади след два часа с извинение и обяснение, че право на работа имам, но ако искам да работя стях ми било нужно работтно разрешение. Аз я попитах дали е чувала, че има някаква разлика между човек с работно разрешение и самоосигуряващ се, тя пак запелтечи същите глупости и аз накрая и пожелах да се пообразова пък може и да открие топлата вода накрая. в петък възнамерявам да отида и да се запозная с мениджъра и та той да ми обясни, според холандския закон, аз с фирмата си мога ли да работя или ми трябва и работно разрешение. Отсега предчувствам, че голям смях ще падне. Абе все се питам откъде ги изкопават и кой ги назначава тия малоумници на работа и как. UBN са бая сериозна работна агенция все пак!

Анонимен каза...

Здравейте. Във връзка с първия коментар бих искал да попитам, да речем хипотетично, че съм регистрирал току що фирмата си в КVК-то и както вас се надявам да ми намерят работа евентуално във фабрика за сладки или нещо подобно. При условие, че тепърва ми предстои да сключа едва първия си договор (и то точно с хората, които ме свързват с работодателя)как е възможно да представя VAR форма с трима доказани клиенти (като току що съм регистрирал фирмата и едва ли не съм в Холандия примерно от месец)?

BulInfo Consult каза...

VAR ще получите автоматично приблизително месец след като сте регистрирали фирмата (eenmanszaak). Но тази форма не гарантира, че имате трима клиента, а че сам поемате плащането на осигурвките си.
Тримата клиента се доказват за текущата година (т.е. няма значение дали в края или в началото на годината имате трима клиенти). Важно е за цялата година да имате поне три договора - не е уточнена продължителността на работата (към някой от клиентите може да имате една единствена фактура, а сдруг 10)

Анонимен каза...

Аз друго имах предвид. Вие казахте, че служителката ви е предложила работа, но ви е поискала ВАР форма, с която да удостоверите 4е сте работили поне с трима работодатели. При условие 4е на мен това ще ми е първият договор, аз не мога да и покажа тези трима клиента. Фактически това изискване не пре4и ли да се полу4и работата? Защото би се полу4ил затворен дявоски кръг, в който не можеш да влезеш. Искат ти да докажеш трима клиента за да ти дадат първия. Или пак нещо не съм схванал :)

BulInfo Consult каза...

В действителност се получава в много от случайте точно това - некомпетентни служители, които нямат желание да потърсят начин директно казват че не може ...
Трябва много търсене и здрави нерви, за да не изпадне човек в отчаяние.
Като че ли в началото е най-добре човек да владее занаят и да предлага услугите си сам ...